Istället för pasta, ris och potatis

Det går så mycket snack om att man ska dra ner på kolhydraterna och dylikt och fine jag kan väl hålla med om det. Man ska inte äta för mycket kolhydrater, med måtta. Jag vet själv att det är väldigt svårt och veta vad man ska ha till laxen när man tillagat den om man inte får ha bulgur eller pasta, det har liksom alltid varit så? Man har ju växt upp med potatis, ris och pasta under hela sin uppväxt.
 
Med min träning har jag ju som mål att först nu gå ner några kilon (helst på underdelen eftersom jag kommer se ut som ett benrangel på överkroppen om jag skulle gå ner där, haha) Så mer cardio träning och lätta vikter till att börja med för att öka förbränningen. Under den tiden ska jag äta mindre kolhydrater men inte utesluta helt då jag tycker att energin från långsamma kolhydrater funkar för mig. Man brukar ju kalla kolhydrater för bränslet till kroppen, think about that. När jag sedan nått mitt mål så ska jag börja bygga muskler och då ska jag äta mer kolhydrater som fullkornsprodukter. Tänkte i alla fall att jag skulle skriva några andra alternativ som man kan ersätta pasta, ris och potatis med :)
 
Alternativ till pasta
Istället för pasta som till exempel spaghetti eller tagliatelle kan man välja  squash som man hyvlar med osthyveln till tunna remsor. Om man vill ersätta större pasta som till exempel penne kan man skära squashen i bitar. Koka i lättsaltat vatten, remsorna kokas i cirka tio sekunder, större bitar kokas till al dente i någon minut. Man kan också köpa Shirataki-nudlar, som är  tillverkade av konjaksrot och innehåller väldigt lite kolhydrater (0,4 gram/100 gram).

 
Alternativ till ris
Färsk blomkål är ett bra alternativ till ris, couscous, bulgur och liknande.

Blomkålsris kan man enkelt göra genom att riva blomkålen (både buketten och stammen) grovt med rivjärn. Koka sedan upp lättsaltat vatten och lägg i blomkålen att koka omkring tio sekunder. Häll av i durkslag och servera. Det finns också Shirataki-ris att köpa – det kan ersätta riset och innehåller endast 0,4% kolhydrater.
 
Alternativ till potatis
Potatisgratängen ersätter du enkelt med en rättikagratäng – den ser ut och smakar som en vanlig potatisgratäng.Istället för potatismos kan du göra blomkålsmos som är minst lika gott. Istället för ugnsbakad potatis som till exempel potatisklyftor ersätter man enklast med ugnsbakade grönsaker och rotfrukter som till exempel zucchini, paprika, morötter, persiljerot och palsternacka.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0