Vad är egentligen en bra frukost/mellanmål?

Jag själv tycker att frukosten och mellanmålen är de klurigaste målen på dagen. Man ska inte få i sig för mycket men det ska ändå täcka de viktigaste depåerna. En bra frukost ska innehålla 25% av ens dagliga intag. Så har man en kosthållning på 2000kcal per dag så ska ens frukost innehålla cirka 500 kcal. Frukosten ska innehåla kolhydrater, proteiner och fett och kan se ut på följande sätt:

 

"En portion fiberhavregrynsgröt med 1,5 dl minimjölk, 1 frukt eller bär, häll över lite solrosfrön eller linfrön för fibrets skull och en knäckemacka med smörgåsmargarin och kokt ägg på, eller en tallrik med fil/naturell yoghurt med lite bär,1 dl osötade flingor och en grov smörgås med smörgåsmargarin och skinka på".

 

Vill man inte ha skinka på som jag så går kesella att ersätta med utan problem. Ett bra mellanmål kan se ur såhär:



"Mixa kvarg och turkisk yoghurt (Malin lärde mig att det är mycket kalorier i turkisk youghurt, så perfekt om man blandar ut det med kvarg), lägg i lite hallon och en halv deciliter proteinpulver = woila du har en perfekt smoothie".

 

Proteinpannkakor är också en hälsosam och framförallt gott alternativ till mellanmål om man har dålig fantasi, som jag.Tränar man sent är det många som inte känner för att äta en hel middag efter träningen. Dock så är det viktigt att alltid få i sig mat efter träning och först och främst protein så kroppen har byggstenar till att reparera de nedbrutna musklerna som träningen gett.



Här kommer recept på min favoritefterträningmat som är superlätt att göra, jätte god och väldigt proteinrik:

 

"Man tar 1 ägg, 2 äggvitor, 100g laktosfri keso, 2 msk havregryn, en nypa havssalt sen läggar man alla ingridienser i en bunke och blandar runt. Sen steker man pannkakan i kallpressad kokosolja och sen kan man klicka på en klick med jordnötssmör eller en osockrad sylt. Jordnötter innehåller jättemycket protein och är otroligt gott". :D

 

Testa dessa måltiderna, jag lover er att det är super gott och mättande! :)

 
 
 
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0