God kycklingrätt

Idag på jobbet gjorde jag en god kycklingrätt, faktiskt samma rätt som jag och mamma lagade igår. Men efftersom den smakar så gott så kunde jag göra den igen. Jag gör den väldigt fettsnål fastän det är sås :)
 
Du behöver till 4 portioner:
1 kg kycklingfilé
Curry
0,5 liter Minimjölk
1 dl Matlagningsgrädde 
1 tärning hönsbuljong
Såskulör
6 st potatisar/3 dl matvete
Kokta grönsaker
 
Skiva kycklingfiléerna på tjockdelen så att de blir tunna. Stek de sedan lite på varje sida så att de får en fin färg. Krydda dom med curry efter smak. Lägg sedan filéerna i en ugnssäker form och in i ugnen på 200 grader. Medan de ligger inne i ugnen och saftar till sig så kan du börja koka potatisen och göra såsen. Igår använde jag mig av matvete, mycket godare. Men vi hade inget matvete på jobbet så det fick bli potatis.
 
Börja med att smälta smör i en kastrull, häll sedan på lite vetemjöl så att det blir en tjock redning. Häll sedan över mjölken och vispa noggrant tills att mjölken blir tjock som en sås. Häll sedan i 1 dl matlagningsgrädde och lår puttra under omrörning. Lägg ner en hönsbuljong och rör runt. Jag la ner lite såskulör också för att få en lite brunare färg på såsen. Smaka och ta bort från plattan.
 
Ta ut kycklingen från ugnen och häll över såsen så att filéerna täcks av såsen. Sätt sedan in kycklingen igen i ugnen i 20 minuter så att de blir riktigt möra och saftiga. Koka grönsakerna. Jag använde mig av broccoli, blomkål och morötter. Blir verkligen supergott det kan jag lova, en proteinrik middag! :)
 
 
 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0