Blir man tjock av kolhydrater?

Jag skulle vilja säga både ja och nej på den frågan. När vi får i oss kolhydraterna, eller glykosen så används de till 3 stycken olika saker. Antingen blir de energi till våra celler, lagras som energi eller omvandlas till fett som lagras på kroppen. Fett omvandlas till glykos bara om kroppen inte är i behov av mera energi och våra så kallade förråd är fulla (glykolen). I så fall har man ätit mer kolhydrater än vad man behöver.
 
Efttersom att våra kroppar är gjorda för att vara i rörelse behöver vi få i oss energi i alla tänkbara former. Däremot så är det många i dagens samhälle som äter mer kolhydrater än vad de behöver, som då leder till viktuppgång. Med dagens vanor där vi inte rör oss så mycket, utan sitter vid facebook (höhö), har stillasittande jobb och köper fördiglagad mat, så är det ju inte så konstigt att man går upp i vikt. Detta gör att man inte gör av med så mycket energi som man skulle behövt, och kolhydraternas största syfte är ju ändå att ge oss energi.
 
Just därför vill jag peka på att det inte är "farligt" eller dåligt att äta kolhydrater om man tränar, har man som jag skrivit längre upp ett stillasittandes jobb eller liknande så kanske man ska dra ner på kolhydraterna, men tränar man fliitigt och står i så är det ingen fara att ha kolhydrater i sin kost. Tränar man så som jag gör så skulle jag aldrig velat utesluta kolhydrater, eftersom att jag behöver energin. Självklart kan jag ersätta de tyngsta kolhydraterna med exempelvis kokta grönsaker istället eller linser och bönor, vilket också hör till kolhydratkost, men jag skulle aldrig kunna utesluta det helt... Jag har egentligen aldrig några rediga "vilodagar", är jag "ledig" från gymmet så har jag ändå hundarna och hästarna att ta hand om och motionera så för mig så brukar jag lägga upp kosten som såhär att de dagar jag gymmar äter jag rena kolhydrater, alltså råris, fullkornspasta osv. De dagar jag har min "dagliga" motion så äter jag inte rena kolhydrater utan ersätter det med linser, bönor eller rotfrukter, det jag vill komma fram till är att jag ser alltid till att jag får i mig energi och bränsle varje dag = kolhydrater i alla dess former.
 
Det som de flesta gör fel idag är att de kollar in alla LCHF dieter och andra dieter och uppfattar dom helt fel. Många vill ju utesluta kolhydraterna helt men LCHF står ju ändå för Low Carb High Fat. Alltså de vill att man sakta men säkert drar ner på kolhydraterna och äter lågt innehåll av kolhydrater. Detta funkar säkert och är säkert bra dieter för dom som vill gå ner i vikt, men när man bygger muskler, hm.... Att utesluta kolhydrater helt och hållet och leva på stora mängder protein eller deff är för mig inte det optimalaste sättet. Under deff eller under bantingsperioder behöver man också energi, fast kanske i mindre mängder. Vi är däremot alla olika individer, man får testa sig fram helt enkelt! :)
 
 
Det är ju däremot skillnad på VILKA kolhydrater man stoppar i sig. Fullkornsprodukter och mycket fibergivande livsmedel är det man ska satsa på och slopa vitt bröd, vit pasta (egentligen allt vitt). Jag vet vissa brödsorter som man tror är så nyttiga bara för att de är mörka.. Kolla in innehållsförteckningen så ska det vara så lite ingredienser som möjligt + att det inte ska stå med vetemjöl, utan helst rågmjöl istället. Skippa allt vetemjöl - kolla innehållsförteckningen!!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0