Plankan

Plankan är en otroligt bra övning, vilket jag tror att ni vet. Övningen är inte till för att ta fram ett sexpack, fastän det hade vart väldigt bra ;) utan plankan ger en rätt hållning och stabilitet som man behöver för att utöva andra träningsformer på rätt sätt. Egentligen skall man börja sitt träningspass med plankan så att man kommer i kontakt med sina magmuskler. Man kan exempelvis inte göra en korrekt utfallsövning om man inte har bålstabiliteten, som plankan ger. Testa plankan och ni kommer att förstå vad jag menar ;) Ta sedan med er plankhållningen i alla andra övningar så är det lättare att göra de andra övningarna korrekt med bra hållning.
 

Plankan är egentligen lika enkel som den är tuff. Skulderbladen ska ligga rätt intill bröstryggen och kroppen skall vara rak med ryggen i ett neutralt läge (alltså du ska inte känna några belastningar på ryggraden). Rumpan ska inte sticka upp i vädret och ryggen skall inte hänga, alltså börjar man svanka så lägg av och vila. Bättre att man klarar 1 minut med bra hållning och stabilitet än 1 min 30 sekunder där de sista 30 sekunderna är fel hållning, då skadar man sig bara. Sträva inte efter att hålla plankan så länge som möjligt om man tillslut inte orkar hålla rätt position, utan sluta när man känner att man inte har korrekt position längre och vila 1 minut och på att igen.

 

I början orkade jag knappt 1 minut utan att typ dö? haha. Nu klarar jag cirka 2 minuter och det är ändå bra framsteg på några veckor tycker jag. Somsagt man ska se de små framstegen så kommer man långt..

 
 
 
 
Tycker man att det är för jobbigt med att stå på tårna kan man stå på knäna som bilden visar. Alltid en bra början :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0