Spark i baken!

Godmorgon :) Idag ska jag till mitt första besök hos psyko terapeuten, önska mig lycka till! Jag önskar verkligen att detta kan hjälpa mig så att jag kan börja skapa en familj och leva mitt liv fullt ut.. 

Nog om det, tänkte skriva lite om motivation när det gäller träning. Jag vet själv hur jobbigt det är att hitta motivationen till att träna eftersom man kanske egentligen är smal och rättså happy med sin kropp. Är man större och har mål att bli smalare så kan jag tänka mig att motivationen är större och lättare att hitta.. 

Bara att ta sig till gymmet eller löp spåret kan vara tufft för alla. Alla har vi våra bad days och låt oss ha det. Vi är inga robotar som gör som vi vill varje dag, vi är människor med behov och känslor som ibland inte alltid vill som vi hade velat. 

Här är några kloka tips på hur du och alla andra skall tänka när motivationen tryter, för tro mig - det gör det hos oss alla någon gång: (nu blir det ett väldigt långt inlägg, men känner att detta jag tar upp är en stor byggsten och väldigt intressant att läsa om).

1. Träna det du gillar - Med detta menar jag att man ska träna så att man tycker det är roligt, man ska inte gå till gymmet bara för att, känner man så, så ska man nog försöka fundera ut om gymmet är något för en eller om man ska söka en annan aktivitet. 

Tycker du att din träning är tråkig så kommer du förr eller senare att lägga av att träna, för det ger dig inget psykiskt. Testa runt bland olika aktiviteter så lovar jag att ni kommer att hitta något som passar er!

2. Lägg träningen på en rimlig nivå - Lägg en nivå som är anpassad för dig och ditt liv. Många kan inte träna vissa träningsformer pga jobb eller barn osv. Planera din träning och tar inte vatten över ditt huvud. 

Kan du bara träna 2 gånger i veckan så är ju det jätte bra, satsa inte på att träna fullt ut 5 dagar i veckan och sätt för höga krav på dig själv, då blir fi bara besviken på dig själv. Bli istället glad om du får in ett extra pass i veckan, var stolt över de små framstegen :)

3. Ställ dig frågan, varför du tränar? Att veta säkert varför du går och tränar kan ge en en extra spark i baken, har man ett mål är det oftast mycket lättare. Som jag exempelvis, jag har Thailand om 3 månader som är mitt mål, att kunna gå på stranden och känna att man är så jävla snygg :D

Har du ett mål med din träning så är det oftast lättare att genomföra ett jobbigt träningspass. Har man inga speciella mål så får man skapa ett eller två. Ha ingen tidspress på dig om du inte klarat av press, ta det i din egen takt. 

4. Skriv upp dina mål och delmål tydligt - när du vet hur du vill träna och varför så ska du tydligt skriva upp dina mål så att det blir roligt att kämpa till dom. När du når ett mål - beröm dig själv!! Belöna dig själv med nya träningskläder eller ett spa besök? Gör det roligt att träna.. 

Tänkt vad skönt att tänka "när jag har gått ner si och så många kilon" eller "när jag kan göra 10 armhävningar på tå" då får jag min belöning :D jag exempelvis mäter ju mig var 4:e vecka, det är mina del mål som jag ser fram emot :) en morot för mig.. 

5. Gör något oväntat - gå inte i samma banor hela tiden, det blir bara tråkigt tro mig :) Ens träning behöver variation för att för att vara bra. Förutom att höja vikter, reps eller längd på dina träningspass, testa något nytt helt plötsligt.. En grupp träning eller någon ny aktivitet så att det blir roligt att träna och inte tjata sönder gymmet. 

6. Bra kläder och skor - det är så mycket skönare att träna i kläder som är anpassade att träna i. När jag tränade flitigt för några år sedan kunde jag träna med vanliga HM linnen. Men så fort man köper ett riktigt träningslinne som är utforrmat för att tränas i är det såmycket roligare. 

Skorna tycker jag absolut att man ska lägga ner mer pengar på då det du har på fötterna lägger stor vikt på hur din träning blir gjord. 

7. Träna tillsammans med någon -  om du har det svårt att ta dig till gymmet på egen hand så försök hitta någon att träns tillsammans med. Dessutom blir det så mycket roligare då också. 

Ni lär er förmodligen av varandra och motiverar varandras träning. 

8. Musik, bloggar, tidningar och appar - jag tycker att alla dessa saker har en stor inverkan. Alltid skönt att ha bra och peppig musik när man tränar som man blir peppad av. Bloggar är också en stor inspiration, menar bu framförallt tränings bloggar. 

Fitness tidningar kan också vara bra att läsa. Dagens appar är också bra att använda sig av då det finns ett dussingtal med appar om träning och olika träningsformer som man kan ta hjälp av. 

9. Tänk inte så mycket - bara kör! Ibland så analyserar vi väldigt mycket "ska jag träna idag, ska jag inte". Kanske har det varit en stressig dag och man är förmodligen trött. Vid detta tillfället kan det vara bra att tänka "nej, jag har bestämt mig för att träna, då gör jag det". Tro mig, du kommer att vara så stolt över dig efteråt, det kommer att göra din dag. Bort med latheten och gå och träna :) Känner du dig hängig och sjuk så ska du ju gevetvis inte träna, men förhoppningsvis känner man sig egen kropp så väl.

10. Plocka fram den sköna känslan - plocka fram den känslan som kommer efter ett fantastiskt och svettigt träningspass. Tänk dig den känslan och kom ihåg att du kan känna dig precis så snart, bara du går och tränar nu! :) 


Kommentarer
Belovely

Superbra skrivet! Detta ska jag tänka på mär jag börjar bli lat :P

Svar: Haha ja det öppnar ens ögon, egentligen är det väldigt enkelt :D
Fröken Stark

2013-09-18 @ 15:46:20
URL: http://belovely.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0