Arbeta med självkänslan

Om man har låg självkänsla blir man lätt labil om någon ger kritik eller säger något till en som kan uppfattas som negativt. Vidare kan man säga att ju "sannare" självuppfattning man har, desto högre blir självkänslan. Om man mår psykiskt dåligt är det inte ovanligt att man har en osann bild av sig själv som leder till att man tänker negativa tankar om sig själv. Detta bidrar givetvis till att självkänslan blir ännu lägre.
 
Jag skulle därför råda er som känner att självkänslan ibland tryter till att läsa om självkänsla och försöka stärka den. Nedan har jag lite exempel på vad man kan börja att arbeta med för att bli starkare inombords, samma saker som jag har lärt mig hos min teurapuet och som jag tycker fungerar:
  •  Säg bara "tack" när någon ger dig en komplimang, dvs. minska inte komplimangen genom att exempelvis säga "äsch, så bra var det väl inte" eller något i den stilen. Våga ta åt dig av komplimangen.

  • Ta en stund varje dag och ägna dig åt saker som gör dig glad och som du trivs med (ex. musik, spel, träning osv). Detta är din egen tid som du har för dig själv, dvs. påvisa ditt värde att få den tiden utan att få dåligt samvete över att du skulle behöva göra något annat. Ens egentid är värdefull.

  •  Varje gång du tänker "måste", så försök tänka "kan" eller "vill" istället. Exempelvis; Jag KAN gå till mataffären istället för jag MÅSTE gå till mataffären. Då "boostar" man sig själv.

  •  Be din familj att beskriva dina goda och starka egenskaper, samt saker du borde vara stolt över som du kan. Skriv ner vad de säger och sätt på ex. kylskåpet eller i badrummet - dvs. någonstans du är relativt ofta så att du ser det. Du kan även skriva ner själv det som du tycker att du är bra på. Jimmy har gjort detta till mig och det har jag satt på min bok som jag läser varje kväll.

  •  Försök att varje dag skriva något positivt som du har gjort eller åstadkommit. Ex. Idag var jag stark och gick till mataffären och gick förbi de tuffa killarna som stod framför dörren. Även om hjärtat bultade, så GJORDE jag det!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0