Here we go 2014

Att komma igång med träningen och leva lite sundare än året innan är ju för oss många ett av de vanligaste nyårslöftena, vilket kanske inte är så konstigt. De flesta ser ett nytt år som en nystart. Man tänker alltid "detta året ska bli ett bra år, jag ska äta bättre mat och röra på mig mera". Sen av egen erfarenhetså  blir det inte alltid så. Jag har börjat tänka annorlunda, jag har börjat tänka att visst är ett nytt år en ny möjlighet för många att starta ett "nytt liv", men samtidigt så försöker jag se varje dag som en ny dag att göra livet ännu lite bättre, man ska inte behöva ett nytt år för att känna att man kan förbättras, alla kan förbättras vilken dag som helst på året, det gäller bara att ha disciplin och viljan, då fixar ni allt!
 
Tänkte ge er några tips som gör det lättare att "komma igång" :)
 
1. Planera - Hur tråkigt det än låter så är planering något utav det viktigaste som finns när det gäller att leva ett sunt liv med bra matrutiner och träning. Det är så mycket lättare att göra alla dessa saker om man vet hur det ska göras och framförallt när det ska göras. En kort stund är bättre än ingen stund alls. Vill man gå ner i vikt så kan det vara bra att planera och skriva ner en matlista på vad man ska äta den kommande veckan, på så sätt slipper man stress och panik inför vad man ska äta nästa dag.
 
Och även när du handlar ska man se till att man är lagom mätt så att man inte handlar på tom mage, då är det väldigt enkelt att det slinker ner lite mer varor än vad man hade tänkt sig + att ofta halvfabrikat då är de vanligaste varorna eftersom de oftast går fortast att tillaga. Följer man detta så sparar man inte bara pengar utan man mår bättre också.
 
2. Börja långsamt - Har man inte tränat på länge så börja inte för fort, börja med korta promenader på 20 minuter, även om du inte blir trött av promenaden så är det ändå en igångsättning för din kropp, kroppen kan tycka att det är jobbigt fastän du inte känner det direkt. Som sagt, känns det futtigt med 20 minuter så får man tänka att detta är en bra start för att orka längre och längre.
 
Samma sak gäller kosten, gör små och långsamma förändringar i din kost istället för att ändra kosten helt och hållet och börja vrålbanta och sedan tröttna efter en vecka.
 
3. Få med dina vänner - Vänner kan vara en stor motivation och inspiration till träning, då det oftast blir roligare när man är fler. Ta en lång promenad med bästa kompisen och försök skratta så mycket ni kan så får magen sin träning också :P Boka in regelbundna träningspass tillsammans, och är det så att en av er känner att ni inte orkar så är den andra till för att sporra och motivera den andra till att träna ändå. Ibland kommer inte lusten fören man befinner sig på gymmet. Det är svårare att "smita" ifrån träningen när man är flera, det finns alltid någon som är motiverad när man själv inte har motivation till att träna.
 
4. Anmäl dig till ett lopp eller en tävling - Om man har svårt att träna bara för tränandets skull så kan man anmäla sig till ett lopp eller en tävling för att få en sporre till att träna inför något. Resultatet kommer lättare om man vet vad man tränar för. Jag hade faktiskt någongång velat springa Göteborgsvarvet eller Stockholmsmilen eller något, men kanske får nöja mig med Växjöloppet till att börja med.
 
5. Bara gå dit - Gå till gymmet, löparslingan eller simhallen, tro mig när jag skriver att man kommer känna att allt är så mycket lättare när man bara kommit dit. Självklart känner jag med ibland att jag inte orkar gå till gymmet för att man inte har lusten men då brukar jag tänka att jag banneme ska dit ändå, för när jag väl kommer innanför dörrarna och ser alla andra träna och få på mig träningskläderna så är det så mycket roligare. Plus att man kommer att vara så stolt och nöjd över sig själv sen efteråt. Det handlar ju om att ändra sina vanor och sina gamla mönster.
 
6. Ät vettigt - Man måste se till så att man får i sig nyttig, god och hälsosam mat. Är det så att du vill gå ner i vikt så ska du inte sänka ditt kaloriintag alldeles för drastiskt, det kommer sluta med att du tillslut inte har någon energi eller ork att röra på dig och ämnesomsättningen kommer att sänkas, just för att du äter för lite. Det är ju rätt så logiskt, äter man inte mat så orkar man ju ingenting heller.
 
Så vill man gå ner i vikt så är ungeför - 500 kcal per dag under det man ska äta rimligt. Så ska man äta vill säga ungefär 1800 kcal per dag så ligger man på 1300 kcal istället. Det räcker, man ska inte leva på sallad bara för att gå ner i vikt, näringsrik mat är ett måste om man vill gå ner i vikt, annars blir det så som jag skrev längre upp att ämnesomsättningen sänks och du förbränner tillslut ingenting för att energi går åt att hålla dig uppe på fötterna istället.
 
7. Träna när du är på topp - Vi har ju alla våra bättre och sämre stunder, både under dagen och under veckan, vi är ju inte mer än människor liksom. Se till att träna när du är på topp och har orken till att träna. Är du morgontrött så är det bättre att du tränar eller går en långpromenad på eftermiddagen/kvällen istället för på morgonen, för på morgonen har du förmodligen inte den energin som behövs för att du skall gå in helhjärtat i aktiviteten. Väntar du istället några timmar så hinner du vakna till, äta bra mat och skapa energin som du behöver för att köra passet fullt ut.
 
8. Ha kul - Om man tänker efter så består livet av otroligt många "måsten", försök göra träningen till något roligt som du ser fram emot istället för att gå i tankesättet att "jag måste träna", det är ju för dig själv du gör det och ingen annan. Sätt upp små mål på vägen och belöna dig själv på vägen när du nått dina mål. Om man har råd tycker jag verkligen att man ska ta hjälp av en personlig tränare för att verkligen få kunskapen man behöver.
 
Ett tips är också att köpa fina träningskläder och sköna skor så att man verkligen känner sig snygg, det underlättar believe me. Köp även hem träningsredskap hem till dig så att du kan träna om du inte hinner åka till gymmet. Det är alltid bättre än ingenting, eller hur?
 
9. Var stolt över dig själv - Glöm inte att vara stolt över ert nya jag, det krävs faktiskt otroligt mycket för att man ens ska ändra sig lite, i alla fall om man har ingjutna vanor. Så glöm absolut inte att vara stolt över er själva. Glöm inte heller att man kan bli en inspirationskälla för andra som också vill börja träna, andra ser ju en också.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0