Lätt eller inte

Låt bilden tala för sig själv egentligen, den är så himla rätt på något sätt. För jag vet när man själv börjar med något, det kan vara vad som helst, men tex med träning eller något då har man ett mål och vägen dit ser oftast väldigt "lätt" ut i ens huvud, gör jag såhär, tränar jag såhär, äter jag såhär så når jag mitt mål... Men det är ju faktiskt inte alltid så lätt. Att träna rätt kräver kunskap och tålamod, äta rätt kräver kunskap, planering och tålamod och att nå sitt mål kräver envishet, tålamod och kunskap. Det är typ de 4 orden jag har i mitt huvud dagligen - envishet, tålamod, planering och kunskap. För det är ju så det är. Det är inte bara att köpa ett gymkort och sen inte veta hur man ska träna, vad man ska träna eller hur man ska utföra det. Innan jag började träna på gym så satt jag ofta och läste på olika forum och googlade olika övningar och sög in massvis med kunskap för att kunna nå mitt mål.
 
Vägen till ett mål är oftast inte så lätt som man kanske hade hoppats på, tyvärr. Det är liksom inte bara att tro att man får en fitness kropp om man tränar, kosten har ju också en stor del. Är inte kosten okej, så är det nog rätt så svårt att få en rippad kropp. Kunskap är A och O. Det kräver nogrann planering för att veta att man får i sig allt man behöver och att man får i sig rätt sorts mat. Innan tyckte jag det var tråkigt att tänka på mat när jag tränade, men då hade jag ingen motivation heller och ingen envishet, annat från vad jag har idag. Lifesum (shapeup) har hjälpt mig väldigt mycket och jag har fått stor kunskap om vad alla livsmedel innehåller. Mitt mål i början såg ungefär ut som de flestas "tränar jag hårt och intensivt så når jag mitt mål", det har jag märkt nu att det inte är så. Jag har märkt att utan min kunskap så hade jag kunnat träna hursom utan att ens veta vad jag tränar för muskelgrupp, men med min kunskap så vet jag exakt varje gång jag tränar, hur jag ska träna, vilka muskelgrupper som ska köras tillsammans, vilka vikter som är lämpade för mig, vilken teknik jag ska använda så att jag inte skadar mig, i vilken ordning jag ska köra övningarna så att jag inte tröttar ut en muskel för mycket så att jag tappar teknik i en annan osv. Och det är ju tyvärr så många skadar sig eller inte ser några resultat av sin träning, för att de tränar fel.
 
 Ett mål kräver disciplin att nå och det tar tid att komma dit. Det har sina upp och nedgångar, vissa dagar är man mindre träningssugen än andra och ibland blir man sjuk och kan inte träna osv osv. Ni förstår nog min tanke. Men låt det ta tid, låt er ha dagar när ni inte är lika sugna som andra dagar, det är liksom helt okej. Man är ingen robot som kan programmera att idag ska jag träna och vara glad, när man inte är det. Det är liksom okej :)
 
Syftet är att inte ge upp. Oftast sätter man för stora och höga mål och krav på sig själv. Börja istället med delmål, det funkar det med. Ha ett slutmål men emellan har man delmål. Exempelvis att om 1 månad ska jag klara 12 reps 40 kg i benspark utan att vila (typ mitt delmål, hehe). Vägen till ett mål är inte alltid en dans på rosor och låt det vara så. Jag vet själv att jag innerst inne vill klara plankan en längre tid (några minuter), men det är ett rent helvete den resan vill jag lova. Jag trodde ju typ i början när jag inte var så påläst att plankan klarar jag väl, pfft. Resan att bara klara 2 minuter har gått upp och ner hela tiden, ibland har jag bara velat lägga ner plankan för att jag ibland har stannat i utveckling kändes det som. Men det är ju precis det man inte ska göra, man ska hoppa upp på hästen igen, så att säga. Huvudsaken är att man någon gång når sitt mål, låt det ta sin lilla tid - för man kommer dit, med tålamod, kunskap, planering och envishet!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0