Nötter

Nötter är inte något man behöver undvika. Visst, de innehåller fett men det är den bra sorten (enkelomättat). De är dessutom fullproppade med proteiner, vitaminer, antioxidanter och fibrer. Det är ändå viktigt med måttlighet eftersom nötter innehåller mycket fett och förbrukar många kalorier (ca 30 g om dagen är lämpligt). Förbered en lagom portion i förväg istället för att hela tiden sträcka sig efter nötskålen och köp nötter med skal eftersom de tar längre tid att knäcka och äta. Vare sig de har skal eller inte kommer man snabbt att bli mätt.
 
Jag försöker äta nötter varje dag, eftersom jag vill åt fettet och proteinet. Det är rätt så ofta jag har med mig mandlar i min shaker (har ett fack under shakern) som jag brukar äta under längre pass, typ mina ben pass och rygg pass. Man blir ju oftast väldigt hungrig under ett långt pass och då är mandlarna perfekta, för de mättar väldigt bra och är ju också väldigt goda :) Jag brukar ha med mig ungefär 25 gram = 150 kcal. Det räcker för mig och jag får en väldigt bra mättnadskänsla av 25 gram. Ibland kan jag även ha det som mellanmål om jag är på språng eller inte hinner fixa något annat mellanmål. Det är ju himla effektivt att ta med sig, tar lite med plats och väger knappt inget - kan ju inte bli bättre!
 
Mandel: Bland de mest näringsrika. Rik på protein och E-vitamin.
 
Cashew: Släkt med mango, pistasch och giftek. Rik på protein.
 
Hasselnöt: Fettsnål (för att vara en nöt) men ändå rik på fibrer och E-vitamin. Passar utmärkt att göra nötsmör av.
 
Macadamia: Ganska dyr. Krämig och knaprig på samma gång. Kolhydratsnål och rik på nyttigt fett.
 
Jordnöt: Egentligen inte en nöt utan en ärtväxt. Kolhydratsnål och rik på nyttigt fett, B- & E-vitamin och protein.
 
Pekannöt: Påminner om valnöt i smaken, men sötare. Rik på enkelomättat fett.
 
Valnöt: God källa till nyttigt fett och magnesium. Låt dem helst vara kvar i skalet tills du ska använda dem.
 
Pinjenöt: Fröna från pinjeträdet. Innehåller mycket zink och är en viktig ingrediens i pesto.
 
Pistasch: Älskad över hela världen. God källa till protein och fibrer.
 
 
 
Min fina "nötburk", som alltid är påfylld! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0