Rekommenderar

Jag försöker ju somsagt få in fisk 2 gånger per vecka, just för att det är så nyttigt. Dock så är ju fisk rätt så dyrt, 4 laxfiléer kostar ju runt 60-80 kr beroende på vilket märke man köper, så lblir kanske lätt att man drar sig för att köpa det. Så tycker jag det är med all den "nyttiga" maten, det kostar ju mer givetvis eftersom att djuren/grönsakerna har blivit uppfödda/odlade på ett bättre sätt än billigare alternativ, så är det ju. Jag går ju mycket på vartifrån kyckling eller fisk kommer ifrån och skulle Jimmy någongång köpa färs eller något så köper vi alltid svenskt kött och inte från Danmark, som har det billigaste köttet. Danmarks djursyn är verkligen inte densamma som Sverige, nästan lite skamligt! Hemsk att människor i princip kan göra vad som helst för pengar...
 
I alla fall, tänkte tipsa om en god fiskrätt som jag gjorde igårkväll och som innehåller alla de näringsämnen man behöver och till ett relativt billigt pris :) Jag försöker ju att inte köpa torsk eftersom att jag vet att den är utrotningshotad så jag köper istället kusinerna kolja eller alaska pollock. Dock så köpte Jimmy torskfilé i veckan så var tvungen att äta upp den :P Men får jag välja så använder jag andra liknande alternativ, och jag känner absolut ingen skillnad.
 
Du behöver:
4 stycken alaska pollock filéer
1 citron
Blomkål
Broccoli
3 medelstora potatisar
1 gul lök
Olivolja
Dill
Salt och peppar
 
Ställ ungnen på 200 grader. Lägg ut filéerna i en ugnsäker form, peppra, salta och lägg på dillen. Jag använde mig sen av frusen blomkål och broccoli eftersom det är mycket lättare då det redan är skuret i lagom stora bitar. Lägg grönsakerna över filéerna och skiva sedan potatisen. Jag väljer alltid att ha skalet kvar på potatisen, för det är där näringen sitter, se bara till att de är riktigt sköljda så att ni inte får jord i munnen sen, inte gott hehe :P
 
Lägg över potatisen och hacka sedan löken och lägg över den också. Skiva sedan citronen och lägg lite fint över filéerna så att saften kan rinna över dom när det blir varmt. Ringla sedan över olivolja i den mängd man vill, olivolja är nyttigt men innehåller mycket kalorier, så tänk på det. Ställ sedan in i ugnen i ingeär 40-45 minuter beroende på vilket tuggmotstånd man vill ha på potatisen :) Till det serverade jag en kall sås på lättkvarg, pressad citron, salt, peppar och dill.
 
 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

misstrong.blogg.se

Fröken Stark

RSS 2.0